Skip links
Published on: Social Media

Het Instagram algoritme: zo ga je er als bedrijf mee om

De meningen over het Instagram algoritme zijn nogal verdeeld. De een krijgt er maar geen grip op en kan het niet uitstaan dat de resultaten naar beneden zijn gekelderd, de ander accepteert het en gaat met alle plezier de uitdaging aan het algoritme te verslaan. Wij horen duidelijk tot die tweede groep en delen met alle liefde een aantal tips om zo goed mogelijk met het algoritme om te gaan. 

Let op! Heb je geen idee wat het algoritme is of weet je niet precies hoe het werkt? Dan adviseren we je eerst de blog Zo werkt het algoritme van Instagram te lezen.

Gratis tips om zo goed mogelijk met het algoritme van Instagram om te gaan

Ken je doelgroep
Zoals bij alle andere facetten van marketing blijft het enorm belangrijk te kijken naar je doelgroep. Wat vinden zij interessant? Waar liggen hun interesses? Welke content vinden zij leuk? Hoe dichter je content aansluit bij je doelgroep, hoe meer interactie je krijgt met meer bereik tot gevolg. 

Ga voor kwaliteit
Wanneer je de factoren van het algoritme doorleest, valt één ding op: Instagram houdt van kwaliteit.
Mooie beelden, goede teksten die aansporen tot interactie en het gebruik van de juiste hashtags leveren meerwaarde op voor de gebruikers. 

Orde en regelmaat
Post regelmatig een nieuwe foto of video op Instagram, maar houd er rekening mee dat dit punt vooral te maken heeft met de factor recentheid. Kortom, post wanneer je doelgroep online is. Dit kun je zien in de
statistieken van Instagram

Wist je trouwens dat Instagram een test uitvoert om te kijken of je post interessant genoeg is om aan meer mensen te laten zien vlak nadat je een post hebt geplaatst? Dit doet het door je post eerst aan 1% of 2% van je volgers te laten zien. Dit zijn vaak de mensen die al vaker je foto’s hebben geliked of de mensen die vaker reageren. Heb je binnen 10 minuten veel likes en reacties (interactie) onder die doelgroep? Dan laat Instagram je post aan een groter percentage van je volgers zien, etc. Hieruit kun je dus ook weer halen hoe belangrijk de kwaliteit, maar ook het tijdstip van posten is. 

Wees sociaal
We verwachten allemaal dat gebruikers meer liken en reageren, maar doe dit zelf dan ook. Reageer op vragen, geef een compliment of ga het gesprek eens aan via Direct Messaging (DM). Op die manier stimuleer je interactie tussen jouw account en je volgers.

Maak gebruik van alle functionaliteiten
Wist je dat Instagram meer is dan het plaatsen van foto’s en video’s in je feed? Dat is natuurlijk niet voor niets. Instagram wil dat je de andere functies, zoals: Instagram Stories, Hoogtepunten en Instagram TV ook gebruikt. Doe je dat? Dan wordt dat enorm gewaardeerd en scoor je hoger in de algoritme-formule. 

Met deze tips in je broekzak ben je er helemaal klaar voor. Maar onthoud: blijf proberen, blijf testen, blijf onderzoeken. Denk je net de succesformule te hebben gevonden, dan zet Instagram net weer een plusje meer of minder in de formule. Ga dan niet bij de pakken neerzitten, maar kijk wat nog wel werkt en borduur hierop voort. Alleen zo blijf je groeien! 

Hulp nodig? Je weet ons te vinden -> .

Leave a comment

Gratis: leer in 6 praktische stappen hoe je social media inzet voor jouw bedrijf

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang het e-book direct in je mailbox
Download nu
* Wanneer je dit e-book download, geef je ons toestemming je te mailen met waardevolle informatie en nieuws.
close-link
Stay tuned!
Vind je het leuk om als eerste op de hoogte te worden gebracht van LOT MEDIA-nieuws en alle trends en ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Aanmelden
*Je kan je op elk moment uitschrijven.
close-link