Skip links
Published on: Social Media

Dark social: ben jij al bekend met dit begrip?

Meten is weten, dat weten we bij LOT Media als geen ander. Maar wat nou als je niet alles kan meten en dus niet alles weet? Iets wat steeds vaker voorkomt en een grote uitdaging is voor marketeers. We hebben het over dark social. Iets wat naar onze mening het beste verkeer is dat je kunt krijgen, maar het moeilijkst is om te meten. Hoog tijd om eens in dit onderwerp te duiken.

Wat is dark social?

Een lekker recept doorsturen naar je geliefde via WhatsApp, linkjes van mooie hotels naar je moeder mailen of je beste vriend(in) tippen over een leuk account via Facebook Messenger. Dit zijn enkele vormen van dark social. In het kort: dark social zijn content shares via je privékanalen, dus niet-openbare social media. Deze privékanalen geven niet de zogeheten ‘referrer gegevens’ mee die een analysetool van een website vertelt waar het verkeer vandaan komt. Dit valt kortweg niet te analyseren. Of misschien toch wel?

De impact

We zeiden het al kort in de intro: dark media is het beste verkeer dat je kunt krijgen. Waarom wij dat vinden? Wanneer je door een bekende wordt getipt met een link die je écht moet zien, is de kans heel groot dat je er ook werkelijk op klikt. En tsja, daar kan nog zo’n goede campagne echt niet tegenop. Dit maakt de impact van dark social daarom groot. Geen betere influencer marketing dan het inzetten van iemands vrienden, collega’s en familie, toch?

Invloed uitoefenen

Dark social valt niet te analyseren. Wél kun je in je content kleine handelingen toepassen om er invloed op uit te oefenen. Wij nemen je mee.

1. Zorg voor steengoede content
De allereerste stap is het maken van steengoede content. Misschien spreekt het voor zich, maar heb jij ooit wel eens een middelmatigs bericht gedeeld? Nee, niemand. Alleen steengoede content vraagt om gedeeld te worden. Het is daarom belangrijk om allereerst interesse op te wekken bij je doelgroep.

2. Een beeld krijgen
Zorg ervoor dat je een beeld krijgt naar hoeveel traffic je via dark social op je website krijgt. Dit doe je door in te loggen met je Google Analytics account via de Dark Social Calculator. De site geeft je een aantal procenten van verkeer dat via dark social komt en geeft je daarnaast tien pagina’s die het meeste verkeer kregen. Let hier wel op: dark social is niet traceerbaar. Het is dus slechts een schatting. Maar hé, beter iets dan niets.

3. Voeg deelknoppen mét UTM-tags toe op je website
Heb je deelknoppen die linken naar je Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter? Top! Maar denk er eens over na om ook WhatsApp, Messenger of e-mail deelknoppen toe te voegen. Let daarbij op dat je UTM-tags toevoegt. Deze zorgen er namelijk voor dat je meer inzicht krijgt over waar bezoekers vandaan komen. Kortom, zo hoeft degene die het bericht wil doorsturen minder moeite te doen (zelf het bericht kopiëren plakken) én is het resultaat te zien op Google Analytics. Win-win.

4. Meten is weten
Daar hebben we ‘m weer. Nu je de hoeveelheid dark social hebt ingeschat en je deelknoppen op orde zijn kun je gaan meten. Onze tip: kijk iedere maand welke UTM-knoppen goed hebben gewerkt en maak vervolgens weer een schatting. Zie het als een A/B test. De kracht zit hem namelijk in herhaling. Door data op te bouwen krijg je inzichten, zo simpel is het.

Laten we eerlijk zijn, dark social is een moeilijk begrip en niemand weet echt hoe je de juiste inzichten krijgt. Wel is het een begrip wat je steeds vaker terug ziet komen waardoor we wel bijna zeker weten dat er betere tools en technieken zullen ontstaan. Voor nu moeten we het (helaas) doen met bovenstaande handelingen, want inzicht hebben in dark social is waardevol. To be stay continued.

Leave a comment

Gratis: leer in 6 praktische stappen hoe je social media inzet voor jouw bedrijf

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang het e-book direct in je mailbox
Download nu
* Wanneer je dit e-book download, geef je ons toestemming je te mailen met waardevolle informatie en nieuws.
close-link
Stay tuned!
Vind je het leuk om als eerste op de hoogte te worden gebracht van LOT MEDIA-nieuws en alle trends en ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Aanmelden
*Je kan je op elk moment uitschrijven.
close-link