De blog-schrijvers onder ons gaan dit 100% zeker herkennen: je hebt net een top blog geschreven, maar die titel. Je denkt, twijfelt en probeert, maar zo’n titel bedenken is makkelijk gezegd dan gedaan. Een titel moet zo pakkend zijn dat mensen nieuwsgierig worden en doorklikken. Ooit weleens van de titelformule gehoord? Wij leggen het je uit.
1. Start met een getal
De eerste tip is: begin met een getal. Door een getal in de titel te gebruiken weet je als lezer dat je een lijst te zien krijgt. Dit wordt door de lezer of kijker (onbewust) als overzichtelijk en to the point ervaren. Denk je daar geloof ik niks van? Kijk dan maar eens naar de titel van deze blog ;).
2. Dit is hoe …
Hoe fijn is het wanneer je opzoek bent naar ‘hoe je iets moet doen’, je een (blog)post ziet die begint met ‘Dit is hoe je … moet doen’. Geen poespas of lange verhalen. Nee, een oplossing waar je naar opzoek bent. Dat vinden wij mensen heel prettig.
3. Maak een vergelijking
Maak in je titel een vergelijking met een beroemd persoon of bekend merk. Dit zorgt voor onverwachte associaties tussen iets herkenbaars en jouw bedrijf. ‘’Zo zorgt Coolblue elke keer weer voor tientallen reacties op hun social mediaberichten.’’ Zeker weten dat dit nieuwsgierigheid opwekt.
4. De grote belofte
Dit is een titelformule waarbij je een lezer laat weten dat hij/zij veel onbekende informatie krijgt. Het onbekende wekt nieuwsgierigheid op. En je raadt het al, hierdoor klikken mensen door of blijven ze kijken. Voorbeelden? ‘’De 10 beste restaurants in …’’ of ‘’De ultieme vakantiegids voor …’’.
Door een van bovenstaande formules te gebruiken, prikkel je de lezer. Maar let op: houd je titel zo compact en concreet mogelijk. En hierbij bedoelen we geen titel van 1 woord. Je doelgroep/lezer moet natuurlijk nog wel in één opslag weten waar je content over gaat. Maar je moet er dan ook weer niet voor zorgen dat de titel op zich een heel verhaal wordt. Dan weet de lezer alles al. Denk aan een titel van ongeveer drie tot tien woorden en zoek naar wat het beste voor jou en je doelgroep werkt. Succes!