Skip links
Published on: Social Media

5x zo wordt je content vaker gedeeld

We kennen er allemaal wel één: zo’n persoon die vrijwel alles deelt. Maar als we naar onszelf kijken, delen we nauwelijks wat (guilty). Pas wanneer iets écht leuk, interessant of relevant is, denken we hierover na. Wij vroegen ons daarom af: welke aspecten zorgen ervoor dat iemand ervoor kiest een bepaalde post te delen? Is dat de tone of voice, de afbeelding, de video of juist iets heel anders? Let’s figure it out.

1. Kom met hét antwoord

Op welke dag kan je het best posten? Wat zijn piekuren op social media? Hoe zorg je ervoor dat je content gedeeld wordt? Door niet alleen vragen te stellen, maar er ook antwoord op te geven, ontstaat er een voldaan gevoel bij de lezer. Hij of zij krijgt namelijk het antwoord op de vraag en besluit als blijk van waardering of bedankje je bericht te delen.

2. Speel in op emotie

Naast informatief en praktisch te zijn, kun je het ook over een andere boeg gooien. Kom met emotionele content. Of het nou gaat om iets positiefs, verdrietigs of juist iets verrassends, als je een emotie losmaakt bij de ander zal hij of zij eerder geneigd zijn je content te delen. En ja, een beetje overdrijven mag.

3. Creëer het wow-effect

Het moment waarbij een lezer onbewust bepaalt of hij of zij blijft hangen of afhaakt, ligt grotendeels aan het design. Het kan een deelactie maken of breken. Heb je een supergoede tekst geschreven, maar staat er een onduidelijk foto bij? Grote kans dat je lezer allang en breed is afgehaakt en je post dus niet deelt. Zorg er dus voor dat het hele plaatje klopt.

4. Wees geen open deur

Laten we beginnen met een testje. Bij welke titel zou je verder lezen?

A. 4 geheimen voor het schrijven van een pakkende titel
B. In een pakkende titel moet een getal zitten
C. Houd rekening met je volgers bij het opstellen van een titel

Heb je een voorkeur? Top. Wij vermoeden dat je voorkeur uit gaat naar optie A. Waarom? B en C zijn open deuren. Optie A wekt nieuwsgierigheid op waardoor je er sneller voor kiest om door te lezen. Mensen zijn snel geneigd om deze nieuwsgierigheid ook bij zijn of haar volgers op te wekken. En wat je dan gaat doen? Juist, delen. Begin je post daarom altijd met een knaller van een zin.

5. Vraag het

Als je wilt dat je content gedeeld wordt, kan je hier gewoon om vragen. Ja, zo simpel kan het zijn. En je hoeft het niet zo plat en letterlijk te verwoorden hoor, maar een vraag om een post of artikel te delen om zo samen meer mensen te kunnen bereiken, werkt vaak al. Zolang jij achter je content staat én een volger achter jouw content staat, zal content eerder gedeeld worden.

Onze tip: probeer (een van) bovenstaande triggers voortaan toe te passen in je content en meet het! Hoe? In je statistieken. Laat je het ons weten of het meer deelacties heeft opgeleverd? 

Leave a comment

Gratis: leer in 6 praktische stappen hoe je social media inzet voor jouw bedrijf

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang het e-book direct in je mailbox
Download nu
* Wanneer je dit e-book download, geef je ons toestemming je te mailen met waardevolle informatie en nieuws.
close-link
Stay tuned!
Vind je het leuk om als eerste op de hoogte te worden gebracht van LOT MEDIA-nieuws en alle trends en ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Aanmelden
*Je kan je op elk moment uitschrijven.
close-link