Skip links
Published on: Social Media

Zo zorg je ervoor dat je post opvalt tussen de rest

Gemiddeld zitten we dagelijks 11 uur achter een beeldscherm en krijgen we zo’n 5.000 reclameboodschappen op ons afgevuurd. Ja, je leest het goed: per dag (!!). Of we dit allemaal bewust verwerken? Zeker niet. Je hersenen filteren er flink op los. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw social post níet wordt gefilterd en opvalt bij je volgers? Zet deze 5 triggers in.

#1. Vertel een verhaal

Laten we beginnen met een kort testje.

  1. In 2010 ben ik begonnen met voetbal. Ik heb in C1, B1 en A1 gespeeld. Nu speel ik bij Vrouwen 1. Ik ben tussendoor 3,5 jaar gestopt en heb in totaal 15 seizoenen gespeeld waarvan 381 wedstrijden met 13 goals.
  2. Voetbal, het is mijn lust en mijn leven. Vanaf mijn jeugd speel ik een hecht meidenteam. Dat betekent dat we twee keer per week trainen en we onszelf elke zaterdag opmaken voor weer een nieuwe wedstrijd. Of er nou gewonnen, verloren of gelijk gespeeld wordt, na elke wedstrijd zorgen we ervoor dat het gezellig wordt en supporten we de rest van de teams.

Welke tekst onthoud jij het beste denk je? Wij gokken de tweede. De eerste tekst staat vol met getallen en harde feiten. Het gevolg? Aan het einde van de zin heb je geen idee wat er in het begin van de zin stond. De tweede versie is veel persoonlijker én bevat meer emotie waardoor je hersenen zorgen voor het ‘plaatje’ en je het dus beter onthoudt. Kortom, gooi emotie in je verhaal. Dit zorgt voor empathie en betrokkenheid.

#2. Maak je content laagdrempelig

Het zal je niet verbazen dat ons brein complexe content meteen filtert. Zorg er daarom voor dat je content laagdrempelig is. Gebruik geen lastige woorden of lange teksten. Houd het kort en krachtig en zorg ervoor dat het makkelijk te begrijpen is.

#3. Maar ook weer niet té makkelijk

Snap jij het nog? 😉 Het is inderdaad goed om je boodschap laagdrempelig te houden, maar het moet ook weer niet zo gemakkelijk worden dat je lezer het zonder moeite opneemt en het daarom niet onthoudt. Zorg ervoor dat de lezer een paar mini-seconden moet nadenken over je bericht. Hoe? Door een kleine verwarring, verrassing of besef-moment toe te voegen. Doorbreek de voorspelbaarheid en speel met het brein van je volger.

#4. Maak gebruik van terugkerende rubrieken

Goede content vraagt om herkenbaarheid en continuïteit. Waarom? Alleen op deze manier associëren je volgers de content met je organisatie. Stel dat je posts er elke keer enorm anders uitzien of je het over 1.001 onderwerpen hebt, dan wordt het voor je volger heel lastig te begrijpen wat je precies doet. Zorg dus voor een goede, eenduidige basis en wees daarbinnen creatief. Onze tip? Maak gebruik van terugkerende rubrieken, zoals een serie op tv.

#5. Ontwijk cliché-woorden

Klantgericht, professioneel en flexibel. Krijg jij bij het lezen van deze woorden ook de kriebels? Deze woorden zijn inmiddels zo veel gebruikt dat ze hun betekenis een beetje zijn kwijtgeraakt. Wees daarom origineel in je woordkeus en zorg voor een eigen tone of voice. Hoe? Door te kijken naar wie je nou echt bent en wat je bedrijf uitstraalt. En ja, natuurlijk ben je of zijn jullie klantgericht, professioneel en flexibel. Maar er is wel meer dan dat, toch?

Ben jij klaar om op te vallen? Met deze 5 punten wordt het in ieder geval een stuk makkelijker. Maar onthoud: het is een pre dat je content van goede kwaliteit is en de inhoud én het visuele gedeelte klopt. Laat je daar gaten vallen? Dan is de kans groot dat je content alsnog gefilterd wordt.

Leave a comment

Gratis: leer in 6 praktische stappen hoe je social media inzet voor jouw bedrijf

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang het e-book direct in je mailbox
Download nu
* Wanneer je dit e-book download, geef je ons toestemming je te mailen met waardevolle informatie en nieuws.
close-link
Stay tuned!
Vind je het leuk om als eerste op de hoogte te worden gebracht van LOT MEDIA-nieuws en alle trends en ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Aanmelden
*Je kan je op elk moment uitschrijven.
close-link